Školní vzdělávací program
Veselá školka
„Vychovávat dítě tak, aby mělo rádo, ale aby také mělo pocit, že je samo milováno. Co se naučíš z radosti, naučíš se na celý život.“
Přibližný vzorek denního režimu
6:00 – 9:15 – ranní hry
8:00 – 8:45 – individuální svačina podle potřeb dětí v průběhu her
8:45 – 9:20 – výchovná činnost, která však probíhá volně od rána
9:20 – 9:40 – pohybové hry, cvičení
9:40 – 11:20 – pobyt na školní zahradě, v parku atp.
11:45 – 12:10 – oběd
12:10 – 14:00 – odpolední režim s odpočinkem podle potřeb dětí
14:00 – 16:30 – odpolední svačina, odpolední hry
- Účelně a funkčně upravovat denní režim dětí z hlediska duševní hygieny s využitím prostoru, času a návaznosti na potřeby jednotlivých věkových skupin.
- Navazovat na denní režim a potřeby rodičů, zejména u nových dětí v adaptaci.
- Řídit se výkonnostní křivkou – vrchol aktivity dopoledne, pokles mezi 13,00 – 14,00 hodin. Další vrchol kolem 15,00 hod.
- Dbát na vyváženost potřeb a řádu, stanovit správné normy rytmu života dítěte, střídání činností, dostatek pohybové aktivity, kvalitní pobyt venku s rozložením poznávacích, volných a rekreačních aktivit. Pozor na stereotyp!
- Zohlednit období rekonvalescence – nechuť k jídlu, únava…
- Vytvořit dětem dostatečný prostor pro hru, individuální práce s dětmi, umožnění potřebných kontaktů s učitelkou.
- Dbát na vyváženost z hlediska správné životosprávy – přestávky mezi jídlem, necvičit ihned po jídle, seznamovat děti s pokrmy, které nezná z rodiny, nabízet, motivovat a společně ochutnávat.
Vytváření estetického, podnětného prostředí, pozor na materiální přesycenost – snižuje aktivitu dítěte, dítě se nudí.
Členění prostoru na hrací koutky s ohledem na poskytnutí intimity pro děti, které ji vyžadují.
Udržovat správné mikroklima třídy – teplota, vlhkost ….
Fyzikální podmínky působí nejen na učitelku, ale i na děti :
- Tlak vzduchu – změna nálad, zhoršování nemocí
- Sluneční vlivy – zvyšování agrese
- Teplo zvýšené – zvýšená únava, chlad – snižování aktivity
- Vlhkost vzduchu – nedostatečná – snižování odolnosti, množení bakterií
- Osvětlení – únava zraku
Udržování hygienicky nezávadného prostředí, sledovat vyhovující osvětlení.
Cílevědomé změny s využitím vlastních výtvorů dětí, rodičů i učitelek, i nadále se soustřeďovat na obměnu výzdoby hlavní chodby MŠ, využití k výzdobě v jednotlivých ročních obdobích.
- Zajištění pestré stravy odpovídající současnému poznání prospěšnosti pro organismus.
- Zařazení alternativních způsobů výživy při zajišťování pestré a plnohodnotné stravy.
- Dodržování vhodných technologických postupů přípravy jídla v návaznosti na nejnovější poznatky zdravé výživy – viz. Receptář zdravé výživy, Výživa a potraviny.
- Respektovat potřebu jídla jednotlivých dětí v poledních i odpoledních hodinách podle zvyků v rodině.
- Zajistit estetické prostředí při stolování, pohodu a klid k jídlu.
- Poskytovat rodičům formou nástěnky nejzajímavější recepty jídel.
- Pravidelně připravit pro rodiče ochutnávku netradičních pomazánek.
- Udržovat dobré mezilidské vztahy – děti na ně reagují, důsledkem špatných mezilidských vztahů je frustrace.
- Vyvážený vztah mezi učitelkou a dítětem „Já a Ty“ na základě vzájemné důvěry.
- Pozor na různé výchovné typy (ambiciózní, perfekcionalistická, odmítavá…) – projeví se negativními pocity dítěte jako je strach, nenávist, agrese.
- Zátěžové situace – adaptace, rozvody atd.
Pokud chceme podporovat zdraví dětí, musíme respektovat jeho přirozené potřeby:
- Potřeba uznání – sebedůvěra, sebeúcta, prestiž, být důležitý, mít význam – ocenění.
- Učitelka musí znát individuální potřeby jednotlivých dětí, neuspokojení vede k frustraci. Nepřetěžovat děti méně nadané, zdravě vytěžovat děti nadané.
- Správné využití pochvaly, jako důležitého výchovného prostředku. Přiměřené výchovné požadavky, nepřetěžování dětí, vyváženost podnětů a nabídek činností.
- Dále pokračovat v adaptačním procesu u všech nově přijatých dětí s umožněním postupné adaptace. Ohled na individuální začlenění do kolektivu, komunikace s rodiči a úzká spolupráce při adaptaci.
Hlavní a nejpřirozenější činností dětí předškolního věku je hra. Učitelka musí znát vývojová stádia dětské hry, rozpoznat je a respektovat, zúčastňovat se pouze nenásilným způsobem.
Další oblastí, kterou musí mít učitelka na zřeteli je tělesná pohoda dětí, ochrana a posilování organismu, dostatek volného pohybu ve vhodném prostředí.
- Optimální denní režim – střídání činností a odpočinku, dostatek pohybu, volný odpolední režim.
- Otužování vzduchem, v létě vodou, zajištění vyhovujících hygienických podmínek, optimální teplota místnosti 20 – 22°C, při odpočinku 18°C, větrání dle možnosti vzhledem ke stavu ovzduší.
- Zdravotní cvičení zařazovat nenásilně v dopoledních hodinách.
- Spolupráce probíhá na základě vzájemné úcty, otevřenosti, tolerance a partnerství.
- Umožnění přístupu rodičů do tříd ve „Dnech otevřených dveří“, při společných akcích, oslavách, besídkách a dalších příležitostech.
- Zpřístupnit rodičům písemné dokumenty školy – ŠVP, Školní řád, informace o provozu…
- Na schůzkách s rodiči konzultovat všechny nové formy práce s dětmi, vysvětlit smysl ŠVP.
- Velký důraz klást na fundované osobní pohovory s rodiči o dětech.
- Pokračovat v zavedených poradenských dnech pro rodiče v jednotlivých třídách.
!!!!! Toto je pouze výňatek ze ŠVP, celý je k dispozici v MŠ !!!!!!!