Školní vzdělávací program

Veselá školka

„Vychovávat dítě tak, aby mělo rádo, ale aby také mělo pocit, že je samo milováno. Co se naučíš z radosti, naučíš se na celý život.“

Přibližný vzorek denního režimu

6:00 – 9:15 – ranní hry
8:00 – 8:45 – individuální svačina podle potřeb dětí v průběhu her
8:45 – 9:20 – výchovná činnost, která však probíhá volně od rána
9:20 – 9:40 – pohybové hry, cvičení 
9:40 – 11:20 – pobyt na školní zahradě, v parku atp.
11:45 – 12:10 – oběd
12:10 – 14:00 – odpolední režim s odpočinkem podle potřeb dětí
14:00 – 16:30 – odpolední svačina, odpolední hry 

  • Účelně a funkčně upravovat denní režim dětí z hlediska duševní hygieny s využitím prostoru, času a návaznosti na potřeby jednotlivých věkových skupin.
  • Navazovat na denní režim a potřeby rodičů, zejména u nových dětí v adaptaci.
  • Řídit se výkonnostní křivkou – vrchol aktivity dopoledne, pokles mezi 13,00 – 14,00 hodin. Další vrchol kolem 15,00 hod.
  • Dbát na vyváženost potřeb a řádu, stanovit správné normy rytmu života dítěte, střídání činností, dostatek pohybové aktivity, kvalitní pobyt venku s rozložením poznávacích,  volných a rekreačních aktivit. Pozor na stereotyp!
  • Zohlednit období rekonvalescence – nechuť k jídlu, únava…
  • Vytvořit dětem dostatečný prostor pro hru, individuální práce s dětmi, umožnění potřebných kontaktů s učitelkou.
  • Dbát na vyváženost  z hlediska správné životosprávy – přestávky mezi  jídlem, necvičit ihned po jídle, seznamovat děti s pokrmy, které nezná z rodiny, nabízet, motivovat a společně ochutnávat. 

Vytváření estetického, podnětného prostředí, pozor na materiální přesycenost – snižuje aktivitu dítěte, dítě se nudí.

Členění prostoru na hrací koutky s ohledem na poskytnutí intimity pro děti, které ji vyžadují.

Udržovat správné mikroklima třídy – teplota, vlhkost ….

Fyzikální podmínky působí nejen na učitelku, ale i na děti :

  • Tlak vzduchu – změna nálad, zhoršování nemocí
  • Sluneční vlivy – zvyšování agrese
  • Teplo zvýšené – zvýšená únava, chlad – snižování aktivity
  • Vlhkost vzduchu – nedostatečná – snižování odolnosti, množení bakterií
  • Osvětlení – únava zraku

Udržování hygienicky nezávadného prostředí, sledovat vyhovující osvětlení.

Cílevědomé změny s využitím vlastních výtvorů dětí, rodičů i učitelek, i nadále se soustřeďovat na obměnu výzdoby hlavní chodby MŠ, využití k výzdobě v jednotlivých ročních obdobích. 

  • Zajištění pestré stravy odpovídající současnému poznání prospěšnosti pro organismus.
  • Zařazení alternativních způsobů výživy při zajišťování pestré a plnohodnotné stravy.
  • Dodržování vhodných technologických postupů přípravy jídla v návaznosti na nejnovější poznatky zdravé výživy – viz. Receptář zdravé výživy, Výživa a potraviny.
  • Respektovat potřebu jídla jednotlivých dětí v poledních i odpoledních hodinách podle zvyků v rodině.
  • Zajistit estetické prostředí při stolování, pohodu a klid k jídlu.
  • Poskytovat rodičům formou nástěnky nejzajímavější recepty jídel.
  • Pravidelně připravit pro rodiče ochutnávku netradičních pomazánek.
  • Udržovat dobré mezilidské vztahy – děti na ně reagují, důsledkem špatných mezilidských vztahů je frustrace.
  • Vyvážený vztah mezi učitelkou a dítětem „Já a Ty“ na základě vzájemné důvěry.
  • Pozor na různé výchovné typy (ambiciózní, perfekcionalistická, odmítavá…) – projeví se negativními pocity dítěte jako je strach, nenávist, agrese.
  • Zátěžové situace – adaptace, rozvody atd.

Pokud chceme podporovat zdraví dětí, musíme respektovat jeho přirozené potřeby:

  • Potřeba uznání – sebedůvěra, sebeúcta, prestiž, být důležitý, mít význam – ocenění.
  • Učitelka musí znát individuální potřeby jednotlivých dětí, neuspokojení vede k frustraci. Nepřetěžovat děti méně nadané, zdravě vytěžovat děti nadané.
  • Správné využití pochvaly, jako důležitého výchovného prostředku. Přiměřené výchovné požadavky, nepřetěžování dětí, vyváženost podnětů a nabídek činností.
  • Dále pokračovat v adaptačním procesu u všech nově přijatých dětí s umožněním postupné adaptace. Ohled na individuální začlenění do kolektivu, komunikace s rodiči a úzká spolupráce při adaptaci. 

Hlavní a nejpřirozenější činností dětí předškolního věku je hra. Učitelka musí znát vývojová stádia dětské hry, rozpoznat je a respektovat, zúčastňovat se pouze nenásilným způsobem.

Další oblastí, kterou musí mít učitelka na zřeteli je tělesná pohoda dětí, ochrana a posilování organismu, dostatek volného pohybu ve vhodném prostředí.

  • Optimální denní režim – střídání činností a odpočinku, dostatek pohybu, volný odpolední režim.
  • Otužování vzduchem, v létě vodou, zajištění vyhovujících hygienických podmínek, optimální teplota místnosti 20 – 22°C, při odpočinku 18°C, větrání dle možnosti vzhledem ke stavu ovzduší.
  • Zdravotní cvičení zařazovat nenásilně v dopoledních hodinách.
  • Spolupráce probíhá na základě vzájemné úcty, otevřenosti, tolerance a partnerství.
  • Umožnění přístupu rodičů do tříd ve „Dnech otevřených dveří“, při společných akcích, oslavách, besídkách a dalších příležitostech. 
  • Zpřístupnit rodičům písemné dokumenty školy – ŠVP, Školní řád, informace o provozu…
  • Na schůzkách s rodiči konzultovat všechny nové formy práce s dětmi, vysvětlit smysl ŠVP.
  • Velký důraz klást na fundované osobní pohovory s rodiči o dětech.
  • Pokračovat v zavedených poradenských dnech pro rodiče v jednotlivých třídách.

!!!!!    Toto je pouze výňatek ze ŠVP, celý je k dispozici v MŠ    !!!!!!!